Nieuwe regels voor rijscholen aangekondigd

Leerling achter het stuur

Eind 2020 is naar buiten gekomen dat er de afgelopen jaren met regelmaat dubieuze praktijken plaatsvinden in de rijschoolbranche. Er zou onder andere financieel wanbeleid en fraude bij theorie- en praktijkexamens plaatsvinden. Ook zou er verkeerde voorlichting aan met name jonge klanten over onjuiste slagingspercentages of de inhoud van de rijopleiding gegeven worden. Toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen zei er destijds het volgende over: “Dit soort misstanden duperen niet alleen consumenten, maar kunnen ook negatieve gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Slecht functionerende rijscholen kunnen ertoe leiden dat leerlingen niet worden opgeleid tot verantwoorde weggebruikers.” Gemiddeld kost een rijopleiding ongeveer 2400 euro, maar voor het praktijkexamen slaagt ongeveer 50%, dat is natuurlijk volstrekt belachelijk. Hoog tijd voor verandering dus!

Extra controles voor de leerlingen

Emile Roemer, voormalig leider en fractievoorzitter van de SP, is aangesteld om samen met een commissie de misstanden in de rijschoolbranche op te lossen. Afgelopen week zijn deze plannen gepresenteerd: voordat een leerling op examen mag, moet een instructeur van een andere rijschool goedkeuring geven. Zonder toestemming mag de leerling niet op voor het praktijkexamen. Dit is voorgesteld om de slagingskansen te verhogen en de wachttijden te verkorten. Tot nu toe gebeurt het vaak dat zogenaamde ‘cowboy rijscholen‘, hun leerlingen te snel op examen sturen om hier dik aan te verdienen. In de meeste gevallen zijn deze leerlingen nog helemaal niet klaar om praktijkexamen af te leggen, regelmatig leidt dit dan ook tot gevaarlijke situaties. Een onafhankelijke tweede controleur zou de oplossing zijn om leerlingen die er nog niet klaar voor zijn, te beschermen voor het praktijkexamen. 

Veel rijscholen zijn tegen de plannen

Onder meer deze rijschool in Capelle aan den ijssel is niet blij met de nieuwe plannen. Zij staan al jarenlang bekend als een rijschool met slagingspercentages van boven de 85%. Bij het CBR is intern bekend wat de slagingspercentages zijn van de ruim 6000 officieel geregistreerde rijscholen in Nederland. Ongeveer 1500 presteert structureel ondermaats. De eigenaar van de rijschool geeft aan: “Waarom zou 75% van de rijscholen waar niks aan de hand is, de dupe moeten zijn van deze extra controles? Het levert veel te veel gedoe op. Moeten instructeurs van andere rijscholen tijd vrij maken om onbetaald bij hun collega’s te gluren? Wie bepaalt welke instructeurs er worden aangesteld. Er zitten ontzettend veel haken en ogen aan. Er moet natuurlijk een geschikt moment gevonden worden zodat deze ‘collegiale toets’ plaats kan vinden. Leerlingen kunnen de druk gaan voelen dat zonder toestemming van deze 2e instructeur het praktijkexamen niet ingepland kan worden, hierdoor kunnen ze misschien een slechte dag hebben. Als de leerling niet door dit weegmoment komt door een slechte dag, kan dit de persoon veel geld extra gaan kosten. En bovendien: hoe kan deze externe instructeur dan een goed oordeel vellen, terwijl hun eigen instructeur de leerling al een geruime tijd begeleidt! Een goede instructeur kan toch niet ineens voor examinator gaan spelen, dat is een heel ander vak. “

Voorstel in afwachting

Voorlopig is het nog maar even afwachten wanneer deze plannen echt ingevoerd gaan worden: binnenkort wordt dit voorstel in de Tweede Kamer behandeld.