Marketing

Wanneer SEO en wanneer SEA?

Werkbureau van een ondernemer

Als beginnend ondernemer kun je er eigenlijk niet meer onderuit. Iedereen heeft een website en jij wilt zorgen dat je in Google hoger komt dan de website van de concurrent. Hoger in Google wil meestal zeggen meer bezoekers, meer leads en meer conversies. Je doet je marketing zelf maar bent geen expert. Iets waar veel ondernemers op een bepaald moment tegenaan lopen. Hoe weet je nou waar je moet beginnen? En ga ik adverteren of kies ik voor zoekmachine optimalisatie? Ben jij die ondernemer? Lees dan gauw verder en leer welke manier van online adverteren jij het beste kunt kiezen.

 

Hoe werkt adverteren op Google?

Je kunt adverteren op Google op bepaalde zoekwoorden of zoekcombinaties en zo jouw webpagina bovenaan te krijgen. Hiervoor betaal je een klein bedrag (afhankelijk van de concurrentie op dat zoekwoord) en betaalt dat bedrag alleen als er daadwerkelijk wordt geklikt op jouw advertentie. Zoekmachine adverteren noem je SEA (Search Engine Advertising). Op deze manier adverteren heeft vele voordelen, maar ook wat nadelen.

 

Voordelen van SEA:

  • Met adverteren in Google heb je een groot bereik. Je kunt zowel in de zoekresultaten als in banners (Google Display) adverteren. Zo’n 85% a 90% van de wereld heeft Google als standaard zoekmachine.
  • Met SEA heb je direct resultaat.
  • Het adverteren is super doelgericht, want de juiste persoon krijgt op het juiste moment op de juiste plaats jouw advertentie te zien.
  • Online adverteren is goed meetbaar. Je kunt precies zien hoeveel conversies je daadwerkelijk uit je advertentie haalt. Daar kun je ook op inspelen en de best werkende advertentie eruit pakken.
  • Je betaalt per klik en niet per vertoning van je ad.
  • Het budget kun je bijstellen terwijl de campagne loopt. Dat is ideaal voor de ondernemer die nog zoekende is en nog niet zo thuis in Google Adwords.
  • Google geeft je gratis advies op beginnersniveau. Dus geen dure cursus nodig, jij krijgt alle info die je nodig hebt.

Werkbureau van een ondernemer

Nadelen van SEA:

  • Google weet precies waar mensen naar opzoek zijn, maar kent haar gebruikers niet zo goed. Wil je op een specifieke doelgroep zoeken, dan is Facebook adverteren wellicht een beter medium omdat Facebook haar gebruikers wel goed kent.
  • Het adverteren zelf is vrij complex en je hebt ontzettend veel opties waar je de campagne goed mee kunt targetten. Je moet er veel over weten om een succesvolle campagne te maken en het duurt even voordat je het door hebt.
  • Zodra een campagne stopt, is jouw advertentie weg en heb je er geen ander profijt meer van. Geen lange termijn resultaten dus.
  • Mits goed uitgevoerd, kan SEO een stuk meer bezoekers opleveren dan SEA.
  • In sommige branches wordt er zoveel geadverteerd op keywords dat ze niet altijd betaalbaar zijn. De vraag is of jij zoveel wilt betalen voor een klik op zo’n soort advertentie.

 

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Je kunt geheel gratis met een aantal trucjes en een goeie berg kennis jouw website optimaliseren voor Google. Hierdoor snapt Google jouw website beter. Ze zal die ook eerder vertonen in de zoekresultaten van mensen die zoeken naar waar jouw website over gaat. Het optimaliseren van een website voor een zoekmachine noem je SEO, oftewel Search Engine Optimization. Ideaal natuurlijk, maar je moet wel weten hóe je zoiets aanpakt. En wat levert het op?

 

Target

Voordelen van SEO:

  • Gratis! Je hoeft geen geldbedragen te bieden op de advertentie zoals bij SEA.
  • Betere resultaten dan SEA omdat je er hogere bezoekersaantallen mee kunt trekken en als je het goed doet ook een hogere conversie behalen.
  • Er zijn kansen te halen in sectoren waar SEO nog niet of nauwelijks wordt ingezet! Zijn er zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt en waar geen goede zoekresultaten naar zijn? Kans voor jouw onderneming!
  • Een lange termijn resultaat wat doorwerkt.

Nadelen van SEO:

Ondernemer aan het werk op zijn laptop

  • Geen direct resultaat. Het duurt lang voordat er echt resultaat te zien is.
  • Vereist veel kennis. Als ondernemer heb je niet altijd de tijd om je te verdiepen. SEO is ook echt een vaardigheid waar je ervaring voor nodig hebt.
  • Kennis nodig van het onderwerp waar je op gevonden wilt worden. Dat hoeft als ondernemer niet een groot obstakel te zijn.
  • SEO is gratis, maar het kost veel tijd. Je moet er echt even voor gaan zitten en kan het niet even tussendoor doen. Niet alle ondernemers vinden het de moeite waard omdat je met relatief veel werk weinig directe opbrengst ziet.
  • Zoekmachine optimalisatie is geen garantie voor een ranking op de eerste pagina van Google.
  • Sommige websites zijn niet compatibel voor SEO . Daarom moeten ze worden herbouwd om aan zoekmachine optimalisatie te kunnen doen.

 

 

Het combineren van SEO en SEA

Afhankelijk van het online doel wat je wilt bereiken, kun je de keuze maken wat het beste is voor jouw website. Of je nou met SEA of SEO aan de slag gaat, je zult je in beide moeten verdiepen om er resultaat uit te halen. Je kunt ook overwegen om het uit te besteden aan een online marketing bureau. Dan kun je naast succesvolle campagnes getarget op goeie keywords ook profijt hebben van de lange termijn resultaten van zoekmachine optimalisatie. Door je in beide te verdiepen, leer je veel over waar de vraag zit bij jouw doelgroep. Wat willen ze, waar zit hun probleem, waar zit hun hulpvraag én waar gooit de concurrent het op. Je krijgt dus een algemeen beter beeld van de online markt. Adverteert jouw grootste concurrent al op Google? Misschien begrijp je nu waarom hij wel bovenaan staat en jij (nog) niet!